Pagina's

zondag 28 juli 2013

Ûs Mem

Jaaaaaaaaaaaren geleden......

Toen ik zelf nog jong en frips was ben ik eens met mijn moeder naar Amsterdam geweest. Een hele reis vanuit Friesland. Een mooie dag gehad.
Ergens in de Kalverstraat zat een piepklein winkeltje met allerlei kant.
We hebben toen allebei een kanten kraagje gekocht. Dat kon dan mooi op een jurk of blouse gezet worden. Je raadt het al zeker......
 Deze zijn in de kast beland. Na het overlijden van Mem heb ik haar kraagje meegenomen en....,  ja hoor, weer jaren bewaard. Want ik kan wel prutsen maar naaien kan en wil ik niet. (Trauma van de huishoudschool overgehouden).
 
Nu vond ik een poos geleden, bij de verhuizing, 1 kraagje terug. Prakkeseren waar die andere was gebleven maar niet te vinden natuurlijk! Baaaaalen.
Ik had een paar dienbladen op de kop getikt waarvan ik er 1 met een foto van mijn vader, (Heit) in zijn Marine pakje, heb gemaakt. Deze heb ik eerder al eens geshowd.
 
Daarna was die van mij moeder, (Mem), aan de beurt.
Eerst heb ik de binnenzijkant van het blad met stretchkant beplakt. Daarna een vel, zelfklevend, scrap stof, genomen en de onderbinnenkant van het blad hiermee beplakt.
Ik heb voor roze rozen gekozen omdat dat mijn Mem's lievelingsbloemen waren.
Ook heb ik op de rand nog wat roosjes geplakt. Een zilveren hartje heb ik met alcoholinkt bewerkt.
 
Toen was het kanten kraagje aan de beurt.
Eerst heb ik het op zachtroze papier geplakt met spuitlijm en daarna heel precies uitgeknipt.
Ja en toen moest het op het dienblad bevestigd worden. Had je gedacht. Het was te rond geworden. Dus heb ik het weer losgehaald van het papier (gelukkig kon dat omdat spuitlijm niet zo heel erg sterk hecht, Pfoe!).
Het kraagje heb ik toen maar opengeknipt en een ietsiepietsie over elkaar heen gelegd. Daarna weer, nu op paars papier want dat vond ik mooier, minder flets, geplakt en aan de boven en onderkant een pareltje bevestigd. De foto in het kraagje gedaan en het geheel op het dienblad geplakt. Nu paste het wel mooi.
 
Tenslotte heb ik een muziektekst ieniemienie geprint, opgerold en met Diamond glaze in een klein flesje geplakt en ook weer met glaze op het dienblad geplakt.
 
That's all Folks.
 
Oh ja, en wat vond ik deze week toen ik op zoek naar iets was in mijn bewarium???????
Juist, het andere kraagje. En ik denk zelfs dat het kraagje wat ik voor ûs  Mem gebruikt heb die van mij is en de andere die ik terug gevonden heb van Mem. Nou jaaaaahhhhhh.
Toodles, Janneke
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Geen opmerkingen: